Wednesday 8 May 2013

RESEPI KIMCHI JIEGAE AISHAH PARK / Sup Kimchi / Kimchi Soup

Anyonghaseyo :-), Assalamualaikum,


Seminggu dah tak tulis apa-apa kat blog ni. Janji nak cerita pasal Kimchi Jiegae tapi sibuk sikit. Dapat jugak pegang komputer riba ni. Itupun kena rebut-rebut, siap booking lagi dengan anak-anak. Aduhai anak-anak, ibu pun ada 'assignment' jugak :-) Sup Kimchi ni memang antara yang saya suka sebab rasa masam2 yang hilangkan rasa loya. Masa mengandung dulu, sup kimchi (kimchi jiegae) ni penyelamat alahan yang teruk. Alhamdulillah.....berjaya mengharungi tempoh alahan tu !!!. Siapa nak diet, boleh le masukkan sup kimchi (kimchi jiegae) ni dalam salah satu resepi harian. (Peringatan untuk diri sendiri!!!)

Jangan buang kimchi yang dah lama dalam peti tu...(tapi, jangan la tunggu lama sangat2). Kira-kira lepas 3 minggu tu dah boleh dah buat sup. Kalau nak awal lagipun boleh jugak...ikut selera kita.
                                                                         

Gambar kat atas ni, kimchi yang dah lebih kurang dalam 18 hari dalam peti sejuk sendiri. Agak2 dalam 250gram. Perasan banyak air Kimchi tu kann....itu yang akan jadi sup tu :)

                                                                             


Gambar kat atas ni pulak, bahan2 tambahan ikut selera ibuku (Puan Aishah Park Tae Im). Tauhu, bawang kuning, tuna dalam air (tak kisah brand apa pun ok). Kalau nak ikutkan, orang Korea guna daging yang tak berapa sesuai nak sebut kat sini (paham2 je la). Nak pakai daging ayam ke daging lembu ke, ok jugak tapi jadi makanan berat pulak. Kalau ikut pilihan yang dah biasa dengan kami, gunak ikan tuna ni la :-)

                                                                         


Toskan air ikan tuna dalam tin seperti dalam gambar diatas. Lepas tu ada 2 cara, a) goreng ikan tuna ni sekejap dengan sedikit minyak atau    b) tak perlu buat apa2...campur terus dalam periuk. Untuk 250g kimchi Aishah Park ni, saya guna separuh aje dari ikan tuna yang ditoskan air tu. Lagi separuh, biasanya lah....saya buat tuna sandwich untuk anak2...jimat. Tujuan menggoreng ni untuk hilangkan bau tuna tu...so, kami selalu goreng sekejap :)

                                                                         

Tambah lebih kurang 100ml-150ml air bersama dengan 250g kimchi Aishah Park kedalam periuk. Kemudian, masukkan semua bahan2...tauhu yang dah dipotong dadu, bawang kuning (hiris), tuna yang dah digoreng atau tak (ikut pilihan). Rebus dan tambah kan gula sikit kalau nak masin lagi, tambah garam...(selalunya saya tak tambah garam...gula aje). 


                                                                             


Dah mendidih, tutup api....tuangkan dalam mangkuk. Potong daun bawang dan tabur dalam sup kimchi (kimchi jiegae)....selamat menjamu selera. Lupa, saya suka jugak campur nasi dalam sup kimchi ni....terus je makan.....


Anyong...Salam :)

                                                                          

No comments:

Post a Comment